Repair Café Elst (gesponsorde activiteit)

Weggooien ? Mooi niet !RepairCafe

Een bezoekje aan het Repair Cafe van Rhenen was voldoende voor mij om zo enthousiast te worden, dat ik ook in Elst een Repair-afdeling in Elst wilde beginnen. Vrijwilligerswerk waarbij je praktisch bezig kunt zijn slaat aan, zo blijkt uit mijn korte ervaring.

Vanaf dinsdag 1 september, na 5 maanden voorbereiding, start het Repair Café Elst (RC-E) met liefst 10 vrijwilligers. Vanaf dan is het Repair Cafe iedere 1e dinsdag van de maand geopend.

De HANK als ’tussenpersoon’.

Via de Elster dorpskrant blijkt behoefte-onderzoek goed mogelijk. Na 2 maanden achtereen een oproep te hebben geplaatst met uitleg over het Repair Café idee, waren er voldoende vrijwilligers om hier een afdeling te starten.

Elstenaren met veel enthousiasme, kennis en kunde dienden zich aan. Toezeggingen voor samenwerking kwamen er ook: Repair Café Rhenen, Alleman Welzijn en Wijkgerichtwerken van de gemeente. Het landelijke bureau blijkt zeer ondersteunend. Allemaal welkom; fijn om niet zelf het wiel opnieuw uit te hoeven vinden.

Sponsoren.

Direct blijkt (helaas) dat wij ons zelf zullen moeten bedruipen, zeker tot 2016. Zelfs gratis onderdak -voor 1 dagdeel per maand- kan de gemeente niet ‘weggeven’. Daar had ik wel op gerekend, want de werkwijze van het Repair systeem zorgt voor:

1) minder afval (duurzaam gebruik van gebruiksvoorwerpen en kleding),

2) het is educatief (leren repareren aan derden)

3) het zorgt voor contacten (sociaal, maatschappelijk).

Allemaal onderwerpen die de gemeente zo voorstaat in onze participatie maatschappij…

Gelukkig vonden wij direct de WMR bereid om ons te sponsoren en daardoor konden wij al voor de start aansluiten bij de landelijke organisatie. (www.repaircafe.nl)

Gratis, maar niet helemaal. De uren die het team investeert zijn ‘om niet’.

Nieuwe onderdelen -aan te repareren spullen- moeten door ‘de klant’ zelf worden betaald. Ook ev. consumpties met iets erbij moeten worden afgerekend. Als startende club kunnen we u helaas niet fêteren. Wij zijn enthousiast bezig voor duurzaamheid en dat kost wat. En wij leren u wat: leren repareren. En wij willen een ontmoetingsplek worden, waar mensen elkaar treffen -aan een leestafel- en o.a praten over ‘duurzaamheid’ .

U kunt ons wel blij maken; met goederen die u niet meer nodig heeft (‘repair gerelateerd’), die wij kunnen repareren en verkopen.
Wilt u thuis eens snuffelen naar spullen die bij ons opgeknapt kunnen worden en waarvan wij ons ‘goede doel’ kunnen bekostigen als ze doorverkocht worden??

Bij een Repair Café blijft er niets ‘aan de strijkstok hangen’.

Gekregen gereedschap en materiaal wordt benut en van schenkingen worden aanschaffingen gedaan tbv de club.

Is er na de jaarrekening iets te verdelen, dan kiezen we daar gezamenlijk weer een goed doel voor uit.

NB:  Komt er teveel gereedschap binnen dan sturen wij dat ook door naar bv ‘gered gereedschap’.

Tot slot: wij willen niet concurreren; wij verwijzen wel naar plaatselijke ambachtslieden.

Met vriendelijke groet,   namens het repair team Elst, Wil Schulte,  wil.schulte@ziggo.nl

Wilt u op de hoogte blijven van de voortgang? Meld u aan met uw email-adres en een klein sponsorbedrag bij onze penningmeester;

NL78 ASNB 0709 1584 16 tnv J.G. Baretta-Bekker ovv “sponsor bijdrage”. Waarvoor dank.