Onze activiteiten

Stichting WMR presenteert zich tijdens Kleurrijk Rhenen
september 2019

Op 14 september vond zowel de Open Monumentendag alsook Kleurrijk Rhenen plaats. Tijdens deze dag was  ook de kraam van de Stichting Werkgroep Milieubeheer te bezoeken. Onderaan de toegangsweg naar de molen aan het Henk Deysplein was een mooie, en goed gevulde kraam opgebouwd.

Rechts de winnares, links Ellen Appeldoorn van De Groene Kamer

Bezoekers van de kraam werden geïnformeerd over duurzaamheid, milieu en natuur in de gemeente Rhenen, en de Padden- en Natuurwerkgroep Kwintelooijen. Er was een quiz waarin de mensen konden laten zien hoe goed ze de gemeente kennen aan de hand van foto’s en konden ze raden hoeveel kikkers er in een grote pot zaten.  Degene die het aantal kikkers in de grote pot goed raadde of er het dichtste bij zat heeft een groentepakket van de winkel in natuurvoeding De Groene Kamer aan de Herenstraat gewonnen.

Bezoek aan De Fruitproeverij

Alie de Boer & Hans Molkenboer, 27-8-2017

Zondag 27 augustus heeft de Stichting WMR een bezoek gebracht aan De Fruitproeverij Zandberg in Rijswijk in de Betuwe. Met een kop koffie of thee en een overheerlijk stuk taart met fruit uit eigen ‘tuin’ werden we door Laurens Smits en Pauline de Maar uitgebreid geïnformeerd over het ontstaan en de ontwikkeling van het bedrijf dat op basis van de principes van permacultuur is opgezet. Na deze introductie gingen we onder leiding van Laurens over het terrein waarbij met name de weloverwogen inrichting van de verschillende terreindelen door hem zeer duidelijk en begrijpelijk werd uitgelegd. Elke struik, plant, bloem of boom stond juist op die plek met een reden en beïnvloedde daarmee weer zijn directe omgeving. De rondleiding bracht ons langs de fruitteelt, een lange ven met prachtige libellen, een wilgenbos met barbecueplaats en velden met verschillende inheemse bomen. Ondanks het feit dat door de start in 2013 alle aanplant nog relatief jong is, is er al een hele goede voorstelling te maken van hoe het er over een aantal jaren uit zal zien. En dat is zeker nog een bezoek waard. Na de rondleiding werden we nog verrast op een drankje en de nodige bio- en ecologische hapjes en soep. Neem gerust een kijkje op de website van De Fruitproeverij en bekijk de vele verrassende mogelijkheden die het bedrijf te bieden heeft.

WMR in de lokale media

Overgenomen uit De Hank, Dorpskrant van Elst.

De Hank, juni 2016

Naar aanleiding van het 40 jarig bestaan van De Hank zijn er veel artikelen geplaatst over de activiteiten die in de 40 jarige geschiedenis van de dorpskrant hebben plaatsgevonden. Een opmerkelijk artikel betreft een Kerngroeplid van de Stichting Milieubeheer Rhenen, Wil Schulte.

Wat mij als eerste opviel, al lezend in 40 jaargangen van De Hank, is de rubriek van de Werkgroep Milieu. De rubriek bestaat namelijk al vanaf de eerste jaargang en wordt, ook al veertig jaar (!), geschreven door Wil Schulte. Hiermee is zij onbetwist degene die het langst een bijdrage heeft geleverd voor De Hank. Het bijzondere aan deze rubriek vind ik dat de onderwerpen die behandeld worden uiteenlopen van lokale zaken in het dorp tot internationale zaken die ieder mens op deze wereld aangaan. Zo is Elst bijvoorbeeld in de loop der jaren helemaal op de hoogte gehouden over bijvoorbeeld het nut van afvalscheiding en al lezend merk je dan hoe dat in ons dorp in de loop der jaren veranderd en verbeterd is. Maar ook over internationale zaken zoals walvisvangst, de mondiale voetafdruk etc. zijn we al die jaren goed geïnformeerd. Bij deze dan ook: Wil, bedankt voor je unieke en vooral ook inspirerende bijdrage aan De Hank!

WSchulte

Wil Schulte

Wat zeker ook niet onvermeld mag blijven is de ‘Konsumentenvereniging Speenkruid’. Deze vereniging was een soort voorloper van de huidige Natuurvoedingswinkel en ontstond op initiatief van de Werkgroep Milieubeheer Rhenen (lees: Wil Schulte). 61 Elsterse gezinnen deden er aan mee. Een belangrijk onderdeel was de verkoop van biologische producten. Uitgangspunt was: eet volgens de seizoenen, uit de directe omgeving en van biologische herkomst. Maar ze deden meer: er was een rubriek in De Hank waarin achtergronden over voeding werd besproken, bijvoorbeeld over hoe het eten van veel vlees het milieu belast. Ook werden er lezingen gegeven over allerhande onderwerpen. In 1985 werd de vereniging opgeheven na 15 jaar actief te zijn geweest. Door de komst van supermarkten die biologische producten gingen verkopen maakte de vereniging zichzelf overbodig.

Voor meer informatie over De Hank kunt u mailen naar dehank@kpnmail.nl.