Participatie

Voedselbos Rhenen-Elst

De stichting Voedselbos Rhenen beheert het Voedselbos Rhenen – Elst op het zuidelijkste deel van Familielandgoed Prattenburg, in Elst (Utrecht). Het bestuur bestaat uit Anja van Stralen (voorzitter), Wilfred Roelink (secretaris) en Anneke van den Berg (penningmeester); in de praktijk neemt een kerngroep van zes vrijwilligers alle beslissingen.

Het voedselbos is een waardevol middel tot een waardevol doel. Het middel: een bos van ong. 1 hectare dat voedsel opbrengt met behoud van natuurwaarden (geen toevoegingen en toch een robuust geheel). Het doel: inwoners van de gemeente  Rhenen laten weten en ervaren hoe bevorderlijk een voedselbos is voor mens, dier en natuur. We delen kennis én voedsel én beleving.
Het voedselbos is toegankelijk voor iedereen die meedoet aan onze activiteiten/programma’s. De stichting heeft geen winstoogmerk.

Het jaar 2023 is ons eerste jaar. In 2022 heeft een comité van voorbereiding plannen gemaakt (februari – december), in 2023 is begonnen met ontwerpen en aanplanten. Ook zijn er enkele rondleidingen geweest. Dat is allemaal mogelijk gemaakt door actieve vrijwilligers, donaties en 2 subsidies; én door de Stichting Werkgroep Milieu- en natuurbeheer Rhenen, Booming Bomen, de Natuur en Milieufederatie Utrecht, de maatschappelijke ondernemers van Stichting ’t Brandtweer.

Voor meer informatie bezoekt u de website van de Stichting Voedselbos Rhenen.